Wielu
historyków poświęciło lata pracy poszukując odpowiedzi na
pytanie: jak powstało Państwo Polskie? Pierwszą datą zapisaną w
historii Polski jest rok 966, właśnie wtedy Mieszko I miał przyjąć
chrzest.
Kroniki
Widukinda z Korbei1
również zawierały wzmianki o pogańskim jeszcze wodzu Mieszku I i
jego walką z grafem Wichmanem. Również Geograf Bawarski2
wymienia kilka nazw plemion tj. Goplanie, Ślążanie, Wiślanie, czy
Dziadoszan.
Najstarsze
roczniki polskie donosiły o przybyciu czeskiej księżniczki
„Dobrawa przybyła do Mieszka” pod rokiem 9653,
z kolei pod datą 9664
napinano „Mieszko, książę Polski się ochrzcił”. Są to
pierwsze daty zapisane w źródłach o Polsce. Dlaczego te daty są
tak ważne dla naszego kraju? Z punktu widzenia historii w bardzo
znaczący sposób wpłynęły na dalsze losy ziem leżących nad
Wisłą, Wartą, Bugiem i Odrą.
Budowa
państwa rozpoczęła się już wcześniej, przed objęciem przez
Mieszka panowania (960 rok). Wiemy, że odziedziczył po przodkach
sporo ziem, a najważniejszą z nich były tereny należące do Polan
leżące wokół Gniezna i Poznania (państwo gnieźnieńskie wg
dokumentu spisanego w X wieku). Do Mieszka należały również
ziemie Wielkopolski – łęczycka i sieradzka, a także Mazowsze,
Pomorze, możliwe również, że i ziemia sandomierska. Władał
również ziemią lubuską. Podsumowując, lesista kraina liczyła
wówczas 1,5 mln ludzi, a książę władał rozlokowanym po całym
obszarze tych surowych terenów grodami.
Ludność
nie stanowiła w tym okresie narodu. Sam władca pochodził z
plemiona nazwanego przez historiografię Polanami, do których
należało Gniezno, Poznań, Giecz i jeszcze inne grody w
północno-wschodniej Wielkopolsce. Znane są z tego okresu nazwy
innych plemion: Mazowszan i Pomorzan, choć nie do końca wiadomo,
czy Pomorzanie sami również tak się nazywali. Co prawda nie znamy
nazw plemion, ale dzięki nauce jesteśmy wstanie ustalić na jakich
ziemiach mieszkali i jak żyli nasi przodkowie.
Wiemy,
że poddani Mieszka byli Słowianami. Wyznawali podobną religię,
jednak nie stanowili jedności. Plemiona toczyły ze sobą walkę.
Dodatkowo miejsca kultu znajdowały się w różnych miejscach, co
dzieliło plemiona. Możliwe, że Mieszko pragnąć stworzyć własne
państwo musiał przyjąć jedną wiarę i stworzyć wspólne miejsce
kultu. Za taką teorią przemawiają dalsze jego kroki, tuż po
przegranej wojnie z Wieletami.
Mieszko
już przed małżeństwem z Dobrawą myślał o przyjęciu chrztu,
bowiem zaczął budować pierwszy w swoim państwie kościół
(potwierdzają to wykopaliska archeologiczne). Pokonać Związek
Wielecki, Mieszko mógł tylko wówczas, gdy zachodni wróg zerwie
sojusz z Czechami. Ślub z Dobrawą przypieczętował sojusz z
Czechami, jako poganin stał się równy władcą zachodnim, którzy
pogan traktowali równa z psami.
Kroniki
Thietmara5
i Galla Anonima6
zasługę nawrócenia Mieszka przypisują Dobrawie, niewątpliwie
uczyła ona męża prawd wiary chrześcijańskich, tak jak księża
którzy z nią przybyli, budowa kościoła przed przybyciem
księżniczki, świadczy jednak o tym, że Mieszko już wcześniej
myślał o przyjęciu nowej wiary.
W
każdym razie przyjęcie religii chrześcijańskiej ułatwiło
jednolicenie państwa. Sakrament chrztu został Mieszkowi udzielony w
jego państwie. Możliwe, że w Poznaniu lub Gnieźnie. Wraz z nim
chrzest przyjęło całe jego otoczenie, a potem, wraz z przybyłymi
do Polski księżmi, uczestniczył on w chrztach swoich poddanych.
Dzięki
sojuszowi z Czechami pokonał w 967 roku Wieletów. Przyjęcie
chrześcijaństwa wzmocniło stosunki z Niemcami, w 1000 roku
utworzona została metropolia kościelna. W późniejszym czasie
chrześcijańskie państwo Polan pokonało margrabiego Hodona (972
r.), dzięki przyjętej wierze Mieszko nie musiał walczyć z
potężnym odwetem niemieckim. Był chrześcijaninem, przyjacielem
cesarza, który płacił trybut z części swego państwa, dzięki
sprawnej polityce nie poniósł strat. Musiał tylko wysłać syna
Bolesława na dwór cesarski. Od tej pory Mieszko aktywnie włączył
się w europejską politykę. Jako chrześcijanin zajął godną
pozycję w ówczesnym świecie. Wszedł w kręgi elity cesarstwa.
Polska stała się dzięki przyjęciu chrztu częścią ówczesnego
cywilizowanego świata. Zaczęła przejmować zdobycze zachodniej
cywilizacji, zachowując jednocześnie soje tradycje. Gdyby Mieszko
nie przyjął chrztu, Polska przestałaby istnieć. Plemiona państwa
gnieźnieńskiego musiałyby stawiać opór ze strony sąsiadów i
narastającego ruchu krucjatowego, pod których ciężarem przestały
istnieć, dla przykładu grody pruskie, czy związku wieleckiego.
Opracowanie
Bartłomiej Grabowski, źródła:
-
G. Labuda, Studia nad początkami państwa polskiego, Poznań 1987.
-
T. Jasiński, Początki Polski w nowym świetle, Warszawa 2007.
-
W. Abraham, Organizacja Kościoła w Polsce do połowy wieku XII, Poznań 1962.
-
B. Noszczak, Obchody Milenium chrztu Polski w latach 1956-1966/1967.
- Fot. Mieszko I zbiory Biblioteki Narodowej
- Mapa: Polska za panowania pierwszych piastów (992-1138 r.), źródło; Atlas Historyczny, Warszawa 2001.
1Widukind
von Corvey (925-973) – kronikarz saski, mnich z klasztoru
benedyktyńskiego, autor Res gestae saxonicae sive annalium libri
tres
2Geograf
Bawarski – anonimowy mnich, sporządził spis grodów zwany
„Zapiską karolińską”, spisana około 845 roku.
3Wg.
Rocznik Dawny.
4Ibidem.
5Kronika
Thietmara jest najstarszym źródłem opartym na tradycji, zgodnie z
którą chrzest Mieszka nastąpił po małżeństwie z Dorawą (XI
wiek).
6Gall
Anonim XII- wieczne opowiadanie Galla Anonima, źródło oparte na
tradycji, zgodnie z którą chrzest Mieszka nastąpił przed
Małżeństwem z Dobrawą. Dalej pisał Wincenty Kadłubek na
początku XIII w. (kronikarze nie znali daty chrztu). Ciekawe, że
rocznik poznański podaje datę 960 za chrzest Mieszka, zaś
małżeństwo z Dobrawą odbyło się w 965 r. autor opierał się o
kronikę Galla Anonima, uczeni odrzucili tę interpretację z braku
dowodów. Zapiski o Mieszku z Rocznika poznańskiego zostały
zredagowane z zapisków Rocznika praskiego dawnego.W XIV w. Rocznik
świętokrzyski przyjął, że Mieszko ochrzcił się w 965 roku z
całym swym rycerstwem, a potem ożenił się z Dobrawą, córką
księcia czeskiego Bolesława. Następne roczniki podawały datę
chrztu 965 lub 966, a nawet 964 jak w przypadku rękopisu
lubińskiemu, zmieniony w rękopisie królewieckim na 966 i
przybycie księżniczki w 965 roku. Długosz ustalił datę chrztu
na rok 965, dopiero od końca XVIII w. uczeni zakwestionowali
ustalenia Jana Długosza. Władysław Abraham dowodził, że
małżeństwo miedzy Dobrawą a Mieszkiem zawarto w roku 965,
natomiast chrztu księcia w roku 966. Twierdzenia Abrahama zostały
w początkach XX wieku zaakceptowane przez większość historyków.
Późniejsze podręczniki, aż do dziś podają daty chrztu i
przybycia księżniczki ustalone przez Abrahama. Obchody 1000-lecia
chrztu i państwowości polskiej odbyły się w roku 1966.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz