Nie ma zbyt
wielu artykułów dotyczących kultury ludowej w Kruszwicy i okolicy.
Istniejące prace, opierają się głównie na monografii Oskara
Kolberga pt. Kujawy, a
także nowszej pracy zbiorowy pod redakcją Jana
Grześkowiaka pt. Zarys monograficzny Kruszwica
z 1965 r. Interesujące zapiski dotyczące tradycji świątecznych
opisała w swojej książce Ewa
Ferenc. Książka nosiła
tytuł: Polskie tradycje świąteczne.
Nie
ukazała się jednak od dłuższego czasu żadna obszerniejsza,
rozpatrująca całokształt kultury ludowej tego terenu książka. To
nie znaczy jednak, że w regionie nie kontynuowano tradycji i
obrzędów przodków. Znaczące prace przy folklorze miała pani
Maria Patyk ze Sławska Wielkiego. Także w Kruszwicy zakorzeniły
się obyczaje związane z dawnymi tradycjami, czego przykładem jest
Koza, topienie marzanny, noc świętojańska itd.
2 kwietnia 2012 roku MPBP w Radziejowie wystawa haftu kujawskiego
Niestety
historia, uprzemysłowienie terenu, różnorodne formy postępu
cywilizacyjnego, germanizacja, system sowiecki i przemieszczanie się
ludności sprawiły, iż pozostało tu niewiele rodzimych
materialnych zabytków kultury ludowej, której rekonstrukcja oparta
została przeważnie o pamięć najstarszych informatorów. Wieś i
miasteczko tego terenu, całokształt zajęć, rzemiosła i sztuki
rzadko już noszą cechy niegdyś właściwe temu regionowi, a
zwyczaje i obrzędy bądź zanikły, bądź zmieniły swą funkcję.
Szczęśliwie z pomocą przychodzą archeolodzy. Na podstawie
najnowszych badań, jesteśmy w stanie ustalić co raz więcej faktów
dotyczących kultury ludowej.
Jeszcze
przed wybuchem II wojny światowej, w latach 1934-1938 kilku
miłośników zabytków spośród społeczeństwa kruszwickiego
zaczęło gromadzić je z najbliższej okolicy, a w roku 1939
powstało w Kruszwicy małe muzeum, znajdujące się niedaleko Mysiej
Wieży. Cieszyło się ono zainteresowaniem szczególnie przyjezdnych
wycieczek. Znajdowały się tam zabytki z zakresu archeologii,
przyrody i etnografii. Wśród tych ostatnich zwracały uwagę
stroje kujawskie, malowane sprzęty meblarskie, narzędzia do
obróbki lnu i wełny. Zbiry te gromadzili: Czesława Kozłowska
z Koska (stroje ludowe i meble), Ludwika ciesielska z Pleszewa i
zasłużony mecenas Maksymilian Knoll. Obecnie zbiory te są
przechowywane jako depozyty w Muzeum Kujawskim we Włocławku oraz w
Muzeum Etnograficznym w Toruniu, czekając na powstanie muzeum w
Kruszwicy. Dziś w kruszwickim muzeum oglądać możemy głównie
wystawy archeologiczne, a w podziemiach zamkowych piwnic wystawiane
są wystawy mające nam przybliżyć życie w Kruszwicy, głównie w
czasach średniowiecznych.
Z
Kruszwicą i jej nadgoplańskim położeniem związany jest
najbardziej teren Kujaw Za wodą, położony na zachód od
Gopła. Obszar ten określany jest przez lud nazwą Kujaw
Zagoplańskich. Termin woda odnosi się także do Noteci oraz
jej zachodniego ramienia Noci (zwanej kiedyś Kwiecieszenicą), nad
którą położone są znaczniejsze osady graniczne
kujawsko-pałuckie. Wzdłuż zachodniej Noteci, Noci, przebiega
południowo-zachodnia granica Kujaw. Za Notecią w powiecie
mogileńskim położone są już Pałuki. Także na północ od
Gopła, wzdłuż Noteci, jezior: Janikowskiego i Trląskiego do
Pakości, przebiega zachodnia granica Kujaw.
Do
tej części Kujaw, w znaczeniu historycznym należy część
obecnych Pałuk położonych na zachód od Pakości i wspomnianych
jezior.
Jeszcze
obecnie w świadomości mieszkańców okolicznych wsi przetrwała
pamięć o dawnej przynależności tych terenów do Kujaw.
Potwierdzeniem tego faktu jest występująca obecnie lokalna nazwa
ludowa Kujaw Garbatych, odnosząca się przede wszystkim do
obszaru położonego pomiędzy Szczepanowem a Pakością oraz do
wschodniej części powiatu mogileńskiego. Nazwa Kujaw Garbatych,
posiadająca charakterfizjograficzno-topograficzny, pozostaje w
związku z pagórkowatym charakterem ukształtowania tego terenu,
przez który przechodzi tradycyjny szlak drożny o nazwie ludowej
Kujawianka, będący północnym odgałęzieniem historycznego
szlaku drożnego z Pałuk na Kujawy (obecny trakt
bydgosko-poznański).
Na
zachód od Gopła w kierunku Strzelna, aż pod Mogilno (Kunowo Kuj.)
rozciągają się Kujawy Nadgoplańskie, na obszarze których
zaznacza się silne poczucie przynależności do grupy kujawskiej.
Teren
położony na wschód od Gopła, a zwłaszcza na wschód od
Kruszwicy-Grodztwa w kierunku Bachorzy, wykazuje słabsze powiązanie
z Kruszwicą (w znaczeniu kulturowym i gospodarczym).
Z
lokalnych nazw grupowych, odnoszących się do ludności zachodniej
części Kujaw, należy wymienić następujące: Zagopluny –
nazwa odnosiła się do mieszkańców kujawskich wsi położonych na
zachód od Gopła; Nadgopluny – lokalna odmiana nazwy
poprzedniej, występująca wśród wsi Młyny i odnosząca się do
ludności wsi znajdujących się na zachód od Gopła; Ostrowiuny,
nazwa odnosząca się do mieszkańców Ostrowa, położonego w
południowej, nadgoplańskiej części terenu.
Podstawowa
nazwa Kujawianie, niekiedy: Kujawiuny lub Kujawioki
posiada szerszy zasięg i tylko wyjątkowo znana jest na tym terenie
w postaci Kujawiuny od Gopła, Kujawiuny od Strzelna
itp.
Wspaniały artykuł. Mój tata pochodzi ze wsi Sukowy.Do dzisiaj mieszka tam rodzeństwo taty, super że dzięki takim publikacjom mogę zgłębiać historię tego terenu. Fantastycznie brawo dziękuję
OdpowiedzUsuń