Dla
Kruszwicy XIX wiek obfitował w wydarzenia polityczne, które nie
sprzyjały rozwojowi liczebności ludności. Był to czas wojenny,
począwszy od 1794 r., aż do Powstania Wielkopolskiego (1918/1919),
mieszkańcy walczyli o swoje prawa i niepodległość. W ciągu 100
lat liczba mieszkańców w tym okresie wzrosła, z 57 do 2937.
Największy przyrost ludności w Kruszwicy zanotowano w latach 1880
-1900. Ma to związek z uprzemysłowieniem miasta, w szczególności
z uruchomieniem w Kruszwicy cukrowni.
W
początkach XVII w. w Kruszwicy mieszkał żydowski rzeźnik. Jednak
większa grupa Żydów pojawiła się w mieście dopiero około
1810–1811 roku. W 1812 r. było ich 11. W kolejnych latach żydowska
społeczność powoli się rozrastała.
Osiedleni
w Kruszwicy Żydzi mieli od 1826 r. własną gminę na prawach
korporacji . Najprawdopodobniej w
końcu lat dwudziestych lub początkach trzydziestych XIX w. powstała
więc samodzielna
gmina. Jej statut zatwierdzono 13 kwietnia 1834 roku. Do tego czasu
społeczność żydowska w Kruszwicy należała do gminy żydowskiej
w Inowrocławiu. Względy finansowe spowodowały, że władze gminy
kruszwickiej zwróciły się w 1839 r. do gminy w Inowrocławiu z
wnioskiem o ponowne przyłączenie. Sprawa nie została jednak
sfinalizowana. Gmina w 1858 r. liczyła 194 osoby, w 1907 – 91. W
jej granicach znajdowało się, obok Kruszwicy, dziewięć
okolicznych wsi, położonych w obrębie wójtostw Kruszwica i
Chełmce.
W
1858 r. w Kruszwicy wybudowano synagogę (ul. Poznańska). Lekcje religii prowadził
kantor Marcus Caro (w 1907 r. – 5 uczniów). Na przełomie XIX i XX
w. gminą kierowali: H. Cohn, A. Michaeli, dr Aronsfeld.
Synagoga w Kruszwicy mieściła się przy ul. Poznańskiej (dawniej nr 4, dziś 8). Z zestawienia majątku Gminy Żydowskiej w Kruszwicy z 31 lipca 1930 r. możemy dowiedzieć się, że wartość budynku szacowano wówczas na 5000 zł, a jego stan oceniano jako dobry, po przeprowadzonym kilka lat wcześniej remoncie. Oprócz bóżnicy mieściły się w tym budynku pomieszczenia mieszkalne oraz chlewy. Istnieje prawdopodobieństwo, że budynki nazwane „chlewami” mogły pełnić funkcję rzeźni rytualnej. Przed włączeniem gminy żydowskiej w Kruszwicy do gminy żydowskiej w Inowrocławiu sporządzono spis majątku ruchomego (datowany na 14.06.2015 r.). Znalazły się w nim takie przedmioty jak:
- 2 rodały w dobrym stanie (400 zł)
- 3 rodały wadliwe (150 zł)
- 1 srebrny puklerz do rodału (50 zł)
- 3 jady (15 zł)
- 1 kielich (5 zł)
- 4 lichtarze mosiężne (10 zł)
- 4 lichtarze mosiężne korony (25 zł)
- 3 korony gazowe mosiężne (15 zł)
- 1 lampa gazowa (3 zł)
- 1 zegar ścienny (20 zł)
- 2 talerze mosiężne ścienne (10 zł)
- 1 umywalnia (3 zł)
- 3 ręczniki (3 zł)
- 14 ławek (42 zł)
- 2 krzesła (10 zł)
- 1 klęcznik (3 zł)
- 1 dywan (5 zł)
- 1 chodnik (3 zł)
- 2 spluwaczki emaliowane (2,5 zł)
- 15 kart do rodałów (1,5 zł)
- 1 mosiężna puszka na datki (0,25 zł)
- 8 zasłon do arki przymierza (24 zł)
- 6 małych zasłon do arki przymierza (6 zł)
- 4 wielkie obrusy do ołtarza (20 zł)
- 9 małych obrusów do ołtarza (9 zł)
- 11 płaszczów do rodałów (22 zł)
- 1 klęcznik (0,50 zł)
- 1 szafka do akt (5 zł)
Budynek synagogi został zburzony przez Niemców podczas II wojny światowej.
W
1863 r. gmina żydowska w Kruszwicy liczyła 23 członków z samego
miasta oraz 19 członków z okolicy. Dla stworzenia lepszych warunków
rozwijającej się gminie żydowskiej zakupiono nieruchomość, którą
przebudowano na synagogę. Do synagogi należał także grunt
obszarze 3 mórg. W 1877 r. korporacja żydowska powołała
towarzystwo wzajemnego popierania się na wypadek choroby, śmierci
oraz dla pielęgnowania ciężko chorych.
Synagoga w Gniewkowie
Po
1920 r. większość mieszkańców wyjechała do Niemiec. Kruszwiccy
Żydzi parali się głównie kupiectwem. W 1939 r. handlem zajmowali
się: Fiszel Engel, Jochna Feldmann, Nastka Feldmann, Mojżesz
Grojnowski, Szlamowicz, M. Paździerski, Salo Pieterkowski, Sajda
Radziejewska. W 1921 r. gmina liczyła 25 osób, w 1923 – 22, w
1925 – 35, w 1932 – 19.
Od
maja 1920 r. gminą kierowali: dr Heimenn Aronsfeld (przewodniczący,
pełnił także funkcję rabina), Emil Seelig, Caezar Freudenthal,
zastępcy: Eliasz Witkowski, Salo Pieterkowski. Z tego składu w 1923
r. pozostali w zarządzie: H. Aronsfeld i S. Pieterkowski.
Przewodniczący gminy w 1923 r. wyjechał do Niemiec. Aby zapewnić
pozostałym członkom możliwość korzystania z instytucji gminnych
i uchronić jej majątek przed przejęciem przez skarb państwa,
zarząd zawarł z przedstawicielami gminy inowrocławskiej L. Levy'm
i Baruchem Wienerem akt dzierżawy (obowiązujący do 1 lipca 1948
roku) synagogi, domu mieszkalnego i cmentarza. W 1932 rok umowę
rozwiązano, a nieruchomości włączono do zasobów gminy żydowskiej
w Inowrocławiu.
Po
ograniczeniu autonomii na rzecz Inowrocławia gmina kruszwicka
zaczęła pogrążać się w chaosie finansowym i administracyjnym.
Nie pracował żaden urzędnik gminny, religii indywidualnie nauczali
rodzice. Symbolem upadku było zrzeczenie się przewodniczenia gminie
przez S. Pieterkowskiego, który przekazał obowiązki 30 lipca 1925
r. Bercie Unger. W latach 1924–1929 prowadzono gospodarką
pozabudżetową. Członkowie gminy wszelkie koszty pokrywali z
dobrowolnych składek.
Od
1928 r. zaczęły odżywać tendencje do usamodzielnienia się gminy
i wyłonienia nowego zarządu. Znaleźli się w nim: Joel Dawid
Rachwalski (wyprowadził się, zastąpił go jako przewodniczący S.
Pieterkowski), Chil Majer Paździerski, Louis Myrants, zastępcy:
Maurycy Wilczyński, Menachem Feldman. Komisarzem Gminy Żydowskiej
15 marca 1932 r. został burmistrz Kruszwicy. Przygotował, ostatnie
przed włączeniem do gminy w Inowrocławiu, wybory do zarządu
gminy, które przeprowadzono w dniu 12 października 1932 roku.
Wybrano: Chila Majera Paździerskiego (przewodniczący), Moszka
Feldmana, Jeszue Feldmana. Majątek gminy tworzyły: synagoga z
przyległymi przybudówkami (ul. Poznańska 4). Jej wartość w 1930
r. szacowano na 5000 zł, a wyposażenie na 300 zł. W sąsiedztwie
synagogi znajdował się dom mieszkalny, gdzie mieścił się dom
modlitw (ul. Poznańska 18) o wartości 10 000 zł. Przy ul.
Fabrycznej umiejscowiony był cmentarz o powierzchni 1,5 morgi z
przyległym ogrodem (600 zł).
Spis
kruszwickich Żydów z 1932 r.:
Majer Auerbach (1905), Szyk Janosin (1909), Ryfka Łobuszyńska (1911), Szjna Markus (1903), Recha Myratnits (1895), Abram Naftal (1886), Chil Paździerski (1893), Elza Pieterkowska (1888), Joanna Pieterkowska (1855), Heinz Pieterkowski (1921), Jan Pieterkowski (1924), Salo Pieterkowski (1891), Szymon Pieterkowski (1901), Jetka Rachwalska (1929), Maria Rachwalska (?), Samuel Rachwalski (1898), Estera Sommer (1904).
Majer Auerbach (1905), Szyk Janosin (1909), Ryfka Łobuszyńska (1911), Szjna Markus (1903), Recha Myratnits (1895), Abram Naftal (1886), Chil Paździerski (1893), Elza Pieterkowska (1888), Joanna Pieterkowska (1855), Heinz Pieterkowski (1921), Jan Pieterkowski (1924), Salo Pieterkowski (1891), Szymon Pieterkowski (1901), Jetka Rachwalska (1929), Maria Rachwalska (?), Samuel Rachwalski (1898), Estera Sommer (1904).
Obsługę
religijną w latach trzydziestych zapewniali przyjeżdżający z
Inowrocławia kantor i rzezak Szlingenbaum, rabini: Jakub Kohn (do
1933) i Stanisław Simon (od 1935). W grudniu 1937 r. miały miejsce
przypadki bojkotu żydowskich firm.
W
początkach listopada 1939 r. po wielu przygotowaniach ruszyła
centralnie kierowana akcja wysiedleńcza związana z osadzeniem na
ziemiach wcielonych do Rzeszy Niemców etnicznych. W jej interesie
Himmler jako komisarz Rzeszy dla umocnienia niemczyzny wydał
rozporządzenie zabraniające dalszych wysiedleń „dzikich”.
Odpowiednie akapity, zarządzenia 1/II z 30 października 1939 r.
wydanego przez komisarza Rzeszy brzmiały następująco: wysiedleń
należy z dawnych, obecnie niemieckich prowincji i terenów Rzeszy
wszystkich Żydów; z prowincji Prusy Zachodnie wszystkich Polaków z
Kongresówki; z prowincji Poznań, Prusy Południowe i Prusy
Wschodnie oraz Wschodni Górny Śląsk szczególnie wrogo usposobione
elementy spośród ludności polskiej, których liczba zostanie
podana później…
W
1939 r. większość Żydów uciekła z miasta przed wkroczeniem
wojsk niemieckich. W okolicach Kruszwicy znalazła się we wrześniu,
październiku i listopadzie 1939 r. grupa Żydów m.in. z
Inowrocławia i być może pojedynczy miejscowi Żydzi. Zostali
wymordowani w pobliskich Łagiewnikach, Przedbojewicach i Różniatach.
Synagogę kruszwicką zburzono na przełomie 1939 i 1940 roku.
Na
terenie Kruszwicy, podobnie jak w Janikowie,
powstał
obóz pracy dla ludności żydowskiej. Przeciętny stan zaludnienia
obozu liczył 120 osób. Był to obóz przejściowy, istniał od 2/3
listopada 1942
r., do 27 kwietnia 1943 r., czyli do czasu kiedy zostały wykonane
wyznaczone przez Niemców prace na terenie Kruszwicy. Więźniowie
otrzymywali za pracę chleb i czarną kawę, czasem cienką zupę.
Racje
żywnościowe nie mogły zaspokoić głodu, więźniów głodzono. Po
zamknięciu obozu Niemcy zlikwidowali część więźniów
niezdolnych do dalszej pracy, część
z nich zamordowano w okolicznych lasach, a resztę wywieziono do
obozów koncentracyjnych w Dachau, Mauthausen i innych oraz do obozu
pracy w Rudau koło Królewca.
Na
zachód od Kolegiaty kruszwickiej, w miejscu, gdzie dziś funkcjonuje
cukrownia niegdyś położony był cmentarz żydowski. Cmentarz
zaczynał się na skrzyżowaniu ul. Ziemowita, Przybyszewskiego i
Powstańców Wielkopolskich i rozciągał się w kierunku Gopła
(wzdłuż dzisiejszego muru cukrowniczego na ul. Ziemowita). Cmentarz
powstał około 1839 r., powierzchnia sięgała około 0,15 ha, w
prostokącie. Obiekt przestał działać w czasie II wojny światowej,
jednak całkowita likwidacja miała miejsce w latach 60tych, w czasie
rozbudowy infrastruktury cukrowni.
Materiały
zebrał Bartłomiej Grabowski, źródła:
Guldon
Z., Żydzi
w miastach kujawskich w XVI–XVIII
wieku, „Ziemia
Kujawska” 1993, t. 9.
Heppner
A., Herzberg I., Aus
Vergangenheit und Gegenwart der Juden in den Posener Landen,
Koschmin – Bromberg 1904–1908.
Kawski
T., Gminy
żydowskie pogranicza Wielkopolski, Mazowsza i Pomorza w latach
1918–1942,
Toruń 2007.
Kawski
T., Społeczność
żydowska na pograniczu kujawsko-wielkopolskim w XX wieku,
[w:] Z
dziejów pogranicza kujawsko-wielkopolskiego. Zbiór studiów,
red. D. Karczewski, Strzelno 2007, ss. 161–187.
Łaszkiewicz
T., Z
dziejów Żydów na Kujawach Zachodnich w okresie międzywojennym,
[w:] Albert
Abraham Michelson, noblista z Kujaw. Studia i materiały, red.
D. Kurzawa, Strzelno 2007, ss. 62–70.
W.
Jastrzębski, T. Jaszowski, Potulice oskarżają, Bydgoszcz 1968.
http://lapidaria.wikidot.com/cmentarz-zydowski-kruszwica
http://www.sztetl.org.pl/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz