Herb
miasta wyobrażał Mysią Wieżę na wyspie; na kończynach wstęgi,
która wije się za tarczą, wypisany był rok 1422,
przypominający nadanie króla Władysława1.
Zgodnie
z § 13 Statutu Gminy Kruszwica z dnia 28 lutego 2003 r. - herbem
Gminy jest wizerunek zielonego drzewa gruszy w srebrnym polu2.
Karol Górski napisał w swej publikacji z 1965 r. (Dzieje Kruszwicy do końca XVIII w.) - Herb miasta przedstawiał w r. 1564 drzewo gruszę, w r. 1582 natomiast owoc gruszy.
Karol Górski napisał w swej publikacji z 1965 r. (Dzieje Kruszwicy do końca XVIII w.) - Herb miasta przedstawiał w r. 1564 drzewo gruszę, w r. 1582 natomiast owoc gruszy.
Kruszwica
rozłożyła się na lewym brzegu Noteci, w miejscu gdzie rzeka
wydobywa się z północnej kończyny Gopła. W dalszym rozwoju osada
rozciągnęła się na prawy brzeg Noteci, gdzie stanęła katedra
biskupia. Obszar ziemi otaczającej katedrę, był własnością
biskupów. Tam powstała tez wieś Kruszwica. Mosty łączyły oba
brzegi Noteci i obie części miasta.
Wieś
Kruszwica, leżąca na prawym
brzegu Noteci, wprost do miasta, wchodziła w skład starostwa
kruszwickiego, z którym dzieliła swe losy.
W
1409 r. król Władysław nadał szpitalowi św. Ducha w Brześciu
kujawskim dziesięciny z dwóch łanów na Kruszwicy i Łagiewnikach.
Folwark należał do proboszczów kruszwickich. Z wsi pobierał
dziesięcinę dziekan.
Wieś,
zabrał rząd pruski w czasie zaborów, wcielona była do tzw. domeny
Strzelno, a w końcu sprzedana. W r. 1830 składała się z wsi
włościańskiej, folwarku, kolegiaty, wiatraka i 32 dymów, w
których żyło 264 mieszkańców – 220 katolików i 44
protestantów.
Po
oderwaniu wsi od folwarku zostało przy wsi 28 dymów z 339
mieszkańcami, (271 katolików, 68 protestantów) i 143 hekt. Obszaru
między którymi było 101 roli i 2 łąki; czysty dochód z
hektara roli wynosił 18,41 z hektara łąk 17,62 marki.
Folwark
kruszwicki razem z drugim
folwarkiem, zwanym Gopło liczył 13 dymów, 241 mieszkańców, (173
katolików, 68 protestantów) i 911 hektarów obszaru, między którym
leżało 486 roli i 186 łąk; czysty dochód z hektara roli wynosił
17,23, z hektara łąk 10,57 marek. Właścicielem w czasach zaborów
był między innymi Carl von Heyne.
We
wsi stał jeszcze około 1840 r. kościółek z drzewa pod wezwaniem
św. Stanisław, wzniesiony przez Jakóba Bilanowskiego.
Nazwa
naszego miasta, a także nazwy wsi są integralną częścią
jeżyka, z którego wyrosły. Język jest kluczem, jak sądzę, za
którego pomocą możemy odgadnąć ukryte nieraz znaczenia tych
nazw, o ile się one przechowały w swej czystości. Niedokładna
znajomość języka pierwotnego utrudnia takie zadanie. Niektóre
wyrazy uległy czasowi, przestarzały się i poszły w zapomnienie. Z
okruchów przechowanych w piśmiennictwie łacińskim trudno
odtworzyć zatraconą całość.
Rozważając
urabianie się języków, zrozumiemy, że łatwiej mógł zaginąć
żyjący w ustach ludu wyraz, lub imię własne, ulegające różnym
naleciałościom, niż przyczepiona do osady nazwa.
Takich
zabytków językowych dostarcza nam nomenklatura geograficzna; Dziś
nie rozumiemy wprawdzie niektórych, ale brzmienie ich świadczy o
pochodzeniu polskim, a długie wieki istnienia Polski są tego
świadectwem.
Idąc
dalej, tworzenie i ustalenie się naszych nazw, wnioskujemy, że
nazwy o jednej zgłosce, a zwłaszcza takie, których znaczenia już
dziś nie znamy dokładnie, należą do najstarszych jak np. Bnin,
Gnin, Żnin, Gdacz, Kiekrz, Kwilcz, Ptur, Pszczew, Śrem, Trzciel,
Trzak, Trląg, Zbląg, Las, Dąb, Grzyb, Krzew itd.. Do dawnych nazw
możemy także doliczyć pospolite jednogłoskowe jak np. Góra,
Kamień, Grusza, Śliwa itp. Również imiona, od których często
pochodzi nazwa osad np. Kazimierz, Lutogniew, Bolesław, Przecław,
Grzymisław itp. Dalej nazwy pochodzące od imion pospolitych np.
Łężec, Kamieniec, Górka, Górzyca, Drzewica, Grzybno, Ślwin
itp., nazwy złożone jak: Międzyrzecze, Koło-brzeg, Biała-wieża,
Czarne-pole, Zimna-woda itp. Zlewanie dwóch rzeczowników w jedną
nazwę jest wynalazkiem późniejszych czasów. W późniejszym
okresie, powstawały takie nazwy jak: Bronisławice, Łagiewniki,
Sokolniki – miejsca cechów, osady służebne, gęsto zaludnione.
Pierwsze
próby znalezienia właściwej nazwy Kruszwicy, historycy wywodzili
od nazwy Gród i Świeca (Za łepkowski, O Zabytkach Kruszwicy… s.
146), co miało znaczyć, że to gród przyświecający ludziom
podczas ciemności, albo Gród i Swicza, bóstwa dawnych Słowian.
Ta
teoria została jednak obalona, gdyż kojarzono ją z latarnią
morską Holsch'ego, a także zlewanie się dwóch wyrazów nie
pasowało do „ducha starego języka”.
Źródłosłowem
w nazwie Kruszwica, może być Kruszwa, od nazwy: Hruszwa, Hrusza,
Grusza, Krusza, a końcówka „ica” wyraża zwykle zdrobniałość
danego przedmiotu.
Goły
Źródłosłów znajdziemy w nazwie: Krusza od nazwy Kruszwa,
przywiązanej do znacznej osady, rozłożonej o kilka km od Kruszwicy
i składającej się z trzech części, które kiedyś tworzyły
jedną całość. Z tego sąsiedztwa i pokrewieństwa obu nazw
wnioskujemy, że Krusza jest może rodzicielką Kruszwicy.
Z
równobrzmiącą nazwą Kruszwicy spotykamy się na Łużycach, w
okolicy Mużakowa (mapa Chrzanowskiego, Kruszwica nad Zalewem puckim,
na południe od Pucka, na Kaszubach).
Osada
Kruszwica w powiecie gnieźnieńskim istniała jeszcze w r. 1806 na
obszarze Ryszewka. Kruszwicą nazywano również jeziorko w dawnym
Księstwie, Kruszwica leży również na Wołyniu, w okolicy Kłewania
i Równego. Używanie jednak nazwy, tak jak na starych pocztówkach
„Kruświca” jest błędną. Natomiast nazwą Zagople wyraża się
zwykle Szarlej a nie Kruszwica.
1Za
E. Callier, Monografia XIX w. nakład Dziennika Kujawskiego.
2Nie
mamy pewności co do zmiany herbu z Wieży na Gruszę. Niektórzy
historycy uważają, że herb zmieniono w XV wieku, kiedy to upadło
kujawskie solarstwo na rzecz żup krakowskich. Wspomnieć należy,
że również herb Inowrocławia w 1365 r. zdobiony był Gruszą,
pośrodku dwóch wież. Grusza uważana była za symbol bogactwa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz