Dworzec kruszwicki został zniszczony na początku II Wojny Światowej. Obecna "forma" dworca pochodzi z późniejszego okresu powojennego.
Do dziś stoi część magazynowa dawnego dworca. W 1919 r. stanowiła skład amunicji. Zanim jednak ukończono budowę zastanawiano się nad wieloma problemami tej infrastruktury.
Do dziś stoi część magazynowa dawnego dworca. W 1919 r. stanowiła skład amunicji. Zanim jednak ukończono budowę zastanawiano się nad wieloma problemami tej infrastruktury.
W
XIX wieku wraz z powstaniem lokomotywy parowej i wybudowaniem stacji
kolejowej, powstał problem dostarczania wody do dworca, a głównie
do żurawi zaopatrujących lokomotywy w wodę – nawadniających
lokomotywy.
Dworzec w Kruszwicy około 1915/1919 r
Początkowo
ilość lokomotyw przejeżdżających przez stację Kruszwica była
niewielka, nie miały one też dużego zapotrzebowania na wodę.
Dlatego może nie było potrzeby istnienia wież wodnych. Z czasem
ilość pociągów przejeżdżających przez miasto wzrosła, wzrosło
też zapotrzebowanie na wodę w lokomotywach. Powstała wieża wodna (Park przy ulicy Lipowej).
Wieża wodna stan z 1999 r
Kolej
o trakcji parowej wymaga regularnego zaopatrywania parowozów w wodę
niezbędną do poruszania tłoków silnika. Biorąc pod uwagę, iż
zawsze podczas napełniania zbiorników parowozów konieczny jest
postój, całość urządzeń potrzebnych do wodowania lokomotyw
nazwano stacją wodną. Kolejowa stacja wodna to cały zespół
urządzeń, takich jak, ujęcie wody, pompownia, zbiornik oraz
odbiorniki, czyli żurawie wodne, hydranty przeciwpożarowe lub
instalacje wody użytkowej w budynkach.
Ujęcie wodne niegdyś używane do zaopatrywania parowozów, które jeździły tą trasą jeszcze na początku lat 80-tych stan z 1.06.15
Zadaniem
stacji wodnej jest zapewnienie dostatecznej ilości wody do parowozów
oraz zaopatrywanie parowozowni i wagonowni w wodę do celów
gospodarczych. Sposób rozmieszczenia stacji wodnych na linii
kolejowej musi uwzględniać zaopatrzenie w wodę wszystkich
przechodzących pociągów podczas największego natężenia ruchu
oraz jednoczesne inne potrzeby stacji. Zbiornik usytuowany w wieży
ciśnień ma za zadanie zapewnić odpowiednio wysokie ciśnienie
wody.
Stan wieży wodnej z 1.06.15
Woda
na stacji kolejowej służy nie tylko do zasilania kotłów
parowozowych, ale potrzebna jest też do innych celów, np. do mycia
kotłów parowozowych, do zasilania i mycia kotłów stałych, do
mycia i dezynfekcji wagonów osobowych i towarowych, do celów
przeciwpożarowych i wielu innych. Dlatego też przy każdej
parowozowni powinna znajdować się wieża wodna. Prócz tego wieże
wodne są wszędzie tam, gdzie potrzebna jest większa ilość wody,
a więc np. na stacjach węzłowych, albo też na stacjach położonych
w takiej od siebie odległości, aby parowozy pociągowe można było
zaopatrywać w wodę po drodze, nie odłączając ich od pociągu.
Prawdopodobnie tak wyglądał żuraw wodny, służący niegdyś do nawodniania parowozów przy dawnym dworcu PKP Kruszwica
Zbiornik wodny nr 1 stan 1.06.15
Zbiornik wodny nr 2 stan 1.06.15
Drzwi wieży wodnej stan 1.06.15
KOLEJ
NORMALNOTOROWA - Linia kolejowa nr 231 Inowrocław - Kruszwica -
Strzelno
A
oto kilka ważniejszych dat z historii linii:
1882-09-01 - otwarcie linii towarowej Inowrocław Rąbinek - Inowrocław Mątwy
1889-01-01 - otwarcie linii pasażerskiej Inowrocław Rąbinek - Inowrocław Mątwy oraz otwarcie odcinka do Kruszwicy
1892-10-15 - otwarcie linii Mogilno - Strzelno
1908-10-01 - otwarcie linii Kruszwica - Strzelno
1965 – budowa nowego budynku dworca w Kruszwicy
1996-06-01 - zamknięcie dla ruchu pasażerskiego odcinka Kruszwica - Mogilno
1996-09-08 - zamknięcie dla ruchu towarowego odcinka Kruszwica - Mogilno
1997 - zamknięcie dla ruchu pasażerskiego odcinka Inowrocław Rąbinek - Kruszwica
1997-2003 - zaasfaltowany przejazd w Polanowicach, rozkradzione tory, nieprzejezdny odcinek Kruszwica - Strzelno
2004-04-26 - zdecydowano o likwidacji odcinka pomiędzy Kruszwicą a Mogilnem
2006 - w związku z modernizacja drogi Toruń - Poznań wycięto około 100 metrowy odcinek torów, przecinających drogę w okolicach stacji Bronisław, likwidując ostatecznie połączenie Strzelna z Mogilnem.
2009 - zaasfaltowany przejazd w Strzelnie w okolicach Urzędu Miejskiego.
2010-2011 - w dwóch miejscach linia kolejowa została przecięta przez budowaną obwodnicę Mogilna
Stacje kolejowe: Inowrocław Rąbinek, Mątwy, Rożniaty, Kruszwica, Polanowice, Racice, Lachmirowice, Gopło, Wronowy, Młyny, Strzelno, Bronisław, Kunowo Kujawskie, Szczeglin, Mogilno
Długość linii: 55,33km1.
1882-09-01 - otwarcie linii towarowej Inowrocław Rąbinek - Inowrocław Mątwy
1889-01-01 - otwarcie linii pasażerskiej Inowrocław Rąbinek - Inowrocław Mątwy oraz otwarcie odcinka do Kruszwicy
1892-10-15 - otwarcie linii Mogilno - Strzelno
1908-10-01 - otwarcie linii Kruszwica - Strzelno
1965 – budowa nowego budynku dworca w Kruszwicy
1996-06-01 - zamknięcie dla ruchu pasażerskiego odcinka Kruszwica - Mogilno
1996-09-08 - zamknięcie dla ruchu towarowego odcinka Kruszwica - Mogilno
1997 - zamknięcie dla ruchu pasażerskiego odcinka Inowrocław Rąbinek - Kruszwica
1997-2003 - zaasfaltowany przejazd w Polanowicach, rozkradzione tory, nieprzejezdny odcinek Kruszwica - Strzelno
2004-04-26 - zdecydowano o likwidacji odcinka pomiędzy Kruszwicą a Mogilnem
2006 - w związku z modernizacja drogi Toruń - Poznań wycięto około 100 metrowy odcinek torów, przecinających drogę w okolicach stacji Bronisław, likwidując ostatecznie połączenie Strzelna z Mogilnem.
2009 - zaasfaltowany przejazd w Strzelnie w okolicach Urzędu Miejskiego.
2010-2011 - w dwóch miejscach linia kolejowa została przecięta przez budowaną obwodnicę Mogilna
Stacje kolejowe: Inowrocław Rąbinek, Mątwy, Rożniaty, Kruszwica, Polanowice, Racice, Lachmirowice, Gopło, Wronowy, Młyny, Strzelno, Bronisław, Kunowo Kujawskie, Szczeglin, Mogilno
Długość linii: 55,33km1.
Ol49-69 na stacji Kruszwica 17.05.15
Obecnie
na odcinku Kruszwica – Mogilno stacja i infrastruktura kolejowa
jest w opłakanym stanie. Posiada znaczne ubytki infrastruktury
(kradzieże), a dworzec powoli popada w ruinę. Ewentualne
przywrócenie ruchu pociągów wiąże się z koniecznością
kompleksowej wymiany toru, wybudowanie nowego dworca itd. Taka
inwestycja wydaje się mało ekonomiczna w dzisiejszych czasach, gdy
większość mieszkańców Kruszwicy posiada auto lub ma blisko do
autobusu. Mimo to fantastycznie było zobaczyć na torach pociąg.
Turystyczna trasa starą koleją podoba się wszystkim miłośnikom
kolejnictwa.
Parowóz Ty45 ruszający ze stacji Kruszwica w stronę Strzelna
Opracowanie Bartłomiej Grabowski na podstawie źródeł:
1
http://www.bastion.website.pl/
Forum ocalić od zapomnienia. Bardzo ciekawa dyskusja.
2.http://www.bazakolejowa.pl/
Fotografie.
3.http://www.pod-semaforkiem.aplus.pl/gt-kruszwica.php
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńSuper artykuł. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńBardzo fajny wpis. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńŁadnie to wygląda.
OdpowiedzUsuń