piątek, 5 czerwca 2015

Marketing w 1893 r, a przemysł cukrowniczy na Kujawach

Już w 1893 r Dziennik Kujawski pisał o cukrowniach na terenie Kujaw. Reklama medialna odnosiła w tamtych czasach ogromny sukces. Wraz z wzrostem przemysłu wzrastał także apetyt na gromadzenie informacji. Budowie cukrowni w Kruszwicy towarzyszył wzrost populacji ludności. Ludzie przybywali do miasta za chlebem. Po wybudowaniu cukrowni, przez okres zaledwie pięciu lat (do 1885 r) populacja w mieście wzrosła o ponad 50%.

Dziennik Kujawski wydawany był w Inowrocławiu przez księgarnie i drukarnie "Dziennik Kujawski". Redaktorem odpowiedzialnym za pismo był Józef Chociszewski. Dziennik wychodził codziennie oprócz dni świątecznych oraz poniedziałku. Koszt gazetki z tego okresu wynosił 1 mrk. Można także było zamówić DK do domu, ale wówczas koszt gazetki wzrastał do 1 mrk. i 40 fen.


Mimo, że w cukrowni produkowano cukier o słabej jakości (tzw. żółty cukier), infrastruktura kruszwickiej fabryki cukru miała się dobrze. Robotnicy byli szczęśliwi z dobrze płatnej pracy, co miało duży wpływ na osiedlenie się w tym regionie kolejnych rodzin.

Fragment z DK dotyczy przyjęcia towaru (buraków) przez Cukrownie Rybitwy pod Pakością. Uwagę przyciąga nie tylko język, ale również cena wytłoków.

DK 17.09.1893, r. 1 nr okazowy










Niewątpliwie reklama w regionalnej prasie przyczyniła się do rozwoju fabryki. Dobra promocja doprowadziła do zwiększenia się zysków. Dobrą passę firmy na krótko przerwał pożar w 1906 r., lecz szybko odbudowano fabrykę i ponownie ją uruchomiono.

Inna ciekawa informacja. Rozpoczęcie prac przez cukrownie kujawskie, w tym również i w Kruszwicy.

Dziennik Kujawski. 1893, R. 1 nr okazowy (17 września)















Interes kwitł również w innych branżach, które współpracowały z cukrowniami. Przykładem są sklepy żelazne, zakłady budowlane, warsztaty kowalskie, huty zajmujące się wyrobem kotłów, turbinami parowymi i innymi wynalazkami, które doprowadziły do rozkwitu i "ewolucji przemysłowej cukrowni".

Reklama sklepu żelaznego L. Pankowski z Inowrocławia. Zauważmy jaki asortyment prezentuje firma w "sezonie buraczanym".



reklama z DK 17.09.1893





W 1920 roku produkowano już oczyszczony cukier w Kruszwicy (biały cukier), a to za sprawą rewolucyjnego urządzenia służącego do rafinacji.

Ta rubryka poświęcona jest Cukrowni w Kruszwicy. Skierowana jest do rolników (właścicieli ziemskich). Interesujące jest miejsce spotkania - lokal Scherlego, a także zaproszeni: Amrogowicz z Rzeszynk, Geissler Łojewo, Hering Racice, Jaczyński Piaski, Jonas Polanowice, Kozłowski Gocanówko, Naue Tarnowo i dr. Trzciński Popowo.

Dziennik Kujawski. 1895, R. 3 nr 40 17.02

*Opracowanie Bartłomiej Grabowski - źródło Inowrocławska Biblioteka Cyfrowa.

8 komentarzy:

  1. Jak widać korzenie marketingu sięgają bardzo daleko i na przestrzeni tych wielu lat cały czas on ewoluuje. W sumie dziś najbardziej popularny jest marketing internetowy http://pcfaq.pl/pr/promocja-wlasna-czy-zewnetrzna-jak-to-sie-robi-w-marketingu-internetowym/ i to właśnie on ma największe grono odbiorców.

    OdpowiedzUsuń
  2. W tamtych czasach nikt nie wiedział jak technologia się rozwinie i że dzięki systemom https://www.cashbill.pl/ będzie można przyjmować płatności online. Jednak bardzo fajnie, że marketing zaczął się już tak wcześnie i ma dość długie korzenie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Pozycjonowanie sklepów www jest nadal bardzo skutecznym sposobem na zdobycie klientów i ruchu w wyszukiwarce Google. Osobiście bardzo chętnie czytam artykuły SEO na http://portalpolska.pl/artykul-sukces-wspolczesnego-marketingu-pozycjonowanie-stron-internetowych i jestem bardzo z nich szczęśliwa. Należy mieć na uwadze, że w skład pozycjonowania stron wchodzi dużo czynników które muszą współpracować razem ze sobą.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzisiaj to się robi trochę inaczej. Ja regularnie czytam porady SEO i dużo dowiaduję się o marketingu czy SEO. To istotny element mojej wiedzy.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawie to zostało opisane.

    OdpowiedzUsuń
  6. W sumie sam marketing jest na dzień dzisiejszy bardzo rozwinięty i muszę przyznać, że warto się nim interesować. Ja niedawno czytałem na stronie https://push-ad.com/blog/jak-wplywac-na-doswiadczenie-klienta-za-pomoca-automatyzacji-marketingu/ o tym jak można wpłynąć na klienta przy pomocy marketing automation.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ogólnie mówiąc to marketing cały czas się rozwija i mi najbardziej podoba się, że można go wykorzystywać w internecie. Osobiście skupiam się na pozycjonowaniu https://marketingibiznes.pl/seosem/co-to-jest-seo-czyli-o-strategicznym-rozwoju-marki-w-sieci/ i już wiem, że dzięki SEO możemy również rozwijać swoją markę.

    OdpowiedzUsuń