Panteon
bóstw słowiańskich opierał się na siłach przyrody. Czczonych
przez Słowian od wieków. Najważniejsze spośród nich było
Słońce. Słowianie czcili swoje bóstwa pod świętymi drzewami, w
gajach nad wodami lub na wzgórzach. Bardzo dużą rolę odgrywała
przy tym magia – wiara w możliwość mechanicznego wpływania na
przebieg zjawisk poprzez odpowiednie tajemnicze praktyki,
skomplikowane formuły i rytuały (składanie krwawych ofiar ze
zwierząt).
W świętych
miejscach, a także w pobliżu osad słowiańskich stawiano
wyrzeźbione z drewna lub w kamieniu posagi bóstw, o jednej lub
kilku twarzach.
Jak
wyglądały słowiańskie bóstwa wiemy z badań i odkryć
archeologicznych. Jednym z takich odkryć jest „Głowa z Jankowa”.
Wyrzeźbiona z dębiny. Wydobyta w latach 80tych XIX w. z Jeziora
Pakowskiego, w Jankowie koło Mogilna. Artefakt pochodzi z VIII/IX
wieku.
Inne posągi
tego typu, to posągi kamienne z Pomorza i północnego Mazowsza.
Jeden z takich posągów odkryto na torfowiskach w Małocinie. Była
to głowa osadzona na nieforemnym tułowiu, przedstawiająca
brodatego mężczyznę. Nie można także zapomnieć o „Światowicie
ze Zbrucza”, posąg odkryty na Ukrainie. Posąg przedstawiał
cztery oblicza mężczyzny osadzonym na słupie.
Mitologia
Słowian jest prawie w całości rekonstruowana na podstawie autorów
chrześcijańskich i ich dzieł średniowiecznych. Nie istnieje żadne
dzieło pisane zawierające imiona bóstw w ich pierwotnym brzmieniu.
Jednym z
naczelnych bóstw był Perun. Był panem piorunów i władcą
błyskawic. Według Prokopa z Cyraney stał on na czele panteonu
bóstw słowiańskich, jako gromowładny pan całego świata.
Kojarzony był najczęściej z Świętowitem, świętym panem zwanym
też Światowitem. W zależności od regionu, dane plemię czciło
wybrane bóstwo jako główne. Według Rugian i Słowian
Nadbałtyckich naczelnym bóstwem był Światowit, według Rudarów
był nim Swarożyc również uważany za pana świata i władcę
błyskawic.
Relacja
średniowiecznego kronikarza Thietmara potwierdza związek Swarożyca
z kultem ognia i wojną – symbole tego boga zabierali wojowie,
wyruszający na wyprawy wojenne.
W Szczecinie
i Wolinie czczono Trzygłowa, który władał trzema królestwami:
niebem, ziemią i piekłem.
Na Rusi
popularny był kult Weresa (Wołąs). Bóstwo rolnicze i hodowców
bydła.
Swaróg syn
Swarożyca, bóstwo związane z rolnictwem, słońcem i jego
życiodajną mocą. To samo bóstwo występuje także pod imieniem
Daćbóg – syn Swaroga, opiekun domowego ognia. Odpowiedzialny był
za rozdawanie bogactwa i wszelkiego dobra.
Słowianie
wierzyli także w Strzyboga, który również był rozdzielającym
bogactwa. Związany był z wojną i dzieleniem wojennych łupów.
Według wierzeń staroruskich (Stribog) rządził wiatrami.
Żeńskim
bóstwem była Mokosz. Dbała o odradzanie się życia, płodność i
Matkę Ziemię
Bóstwem
Księżyca był Hors
Nie możemy
mieć stu procentowej pewności co do znaczenia poszczególnych
bóstw, faktycznego występowania ich kultu i pozycji w panteonie.
Brakuje źródeł potwierdzających istnienie wielu z nich. Nazwy
niektórych przetrwały jednak w folklorze słowiańskim. Czczono
cały szereg lokalnych bożków, a także inne istoty, co do których
nie mamy pewności, czy były bóstwami, czy demonami.
Przekazy o
nich zachowały się głównie na podstawie wierzeń ludowych. Można
do nich zaliczyć Kupałę – męskie bóstwo miłości, jak również
Donę odpowiedzialną za pomyślność ludzkiego losu.
Nie sposób
wymienić wszystkich Słowiańskich bogów. Rozmaita literatura
wymienia całe mnóstwo imion przeróżnych istot, które często
bywają przedmiotem tego samego kultu pod inną nazwą. Informację o
nich nie są poparte żadnymi źródłami i przez to nie możemy je
traktować jako wiarygodne. Nasza dzisiejsza wiedza o nich ma
charakter bardzo strzępkowy.
Do
najbardziej znanych świątyń należy ta w Arkonie. Usytuowana na
skraju wyspy Rugi, poświęcona była Świętowitowi. Drugim miejscem
kultu Słowian była Radgoszcz -świątynia wzniesiona w grodzie
przez słowiańskich Redarów poświęcona Swarożycowi. Podobnym,
również słynnym miejscem słowiańskiego kultu była Łysa Góra
(Łysiec w górach Świętokrzyskich).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz