Na
Kujawach znajdziemy pozostałości grobowców, które wiekiem są
dużo starsze niż egipskie piramidy. Ślady budowli grobowych
niedaleko Izbicy Kujawskiej odnaleźli i zbadali polscy archeolodzy.
Badania zgodnie potwierdziły, że w epoce neolitu, na terenach
dzisiejszej Europy Zachodniej, powstały tzw. "kultury
megalityczne", których ludność wznosiła budowle
kamienne, uznawane obecnie za najstarsze zabytki architektury
monumentalnej.
Początki
budowli datuje się na około IV tysiąclecie p.n.e. Ludność
zamieszkująca tamtejsze tereny żyła już 5,500 lat temu (wieś
Wietrzychowice). Jest to więc jedno z najstarszych odkryć na
terenie Europy. Sama nazwa "megalit" wywodzi się z języka
greckiego i oznacza dosłownie "wielki kamień" (megas -
wielki, lithos - kamień).
Uczeni
sądzą, że budowa grobowców jest związana z wierzeniami
ówczesnych ludzi, a konkretnie w kulcie zmarłych i przekonaniach o
istnieniu życia pozagrobowego. Imponująca jest zarówno forma
megalitów, jak i ich różnorodność. Poszczególne kamienie
posiadają nieraz wagę kilkuset ton ! Pojedyncze obeliski nazwano
menhirami. Ustawione w szpaler i przykryte kamiennymi płytami
tworzyły dolmeny i groby korytarzowe, sytuowane w kręgach -
kromlechy.
Prawdopodobnie
zwyczaj
grzebania zmarłych w megalitach przedostał się wybrzeżem
atlantyckim na tereny Skandynawii, północnych Niemiec i Polski.
Odległe jego wpływy można odnaleźć
właśnie w grobowcach kujawskich, które, poza Kujawami Wschodnimi,
występują na Pomorzu Zachodnim i, w formie zdegenerowanej, na
południu kraju. W okolicach Izbicy Kujawskiej znajdują się dwa
skupiska grobowców - obecnie rezerwaty archeologiczne w
Wietrzychowicach i Sarnowie. Pojedyncze grobowce zachowały się we
wsiach Gaj i Obałki. Do lat 20 - 30 naszego stulecia przetrwały we
wsi Śmieły i na granicy Wietrzychowic i Osiecza Małego. Oskar
Kolberg podawał, że jeszcze w XIX wieku grobowce na Kujawach
występowały bardzo licznie.
Kształt
nasypów mogilnych robi spore wrażenie, uformowany na planie
wydłużonego trójkąta i trapezu. Przypuszcza się, że jest to
nawiązanie do ówczesnego wyglądu ziemianek i zabudowań
drewnianych z dwuspadowym dachem, tym bardziej, że znane są
pochówki w opuszczonych domostwach. Wyjątkiem Jest kolisty
grobowiec w Obałkach. Długość nasypów nieraz przekraczała 100
m, np. grobowiec w Gaju pierwotnie mierzył 150 m, a w partii
czołowej miał ponad 3 m wysokości. Nasypy obstawiano głazami
narzutowymi, zmniejszającymi się w kierunku wierzchołka.
Największe z nich ważyły nawet 7-10 ton. Niektóre teorie wiążą
budowę grobowców z rozwojem organizacji społecznej i nabierającym
znaczenia patriarchatem.
Grobowce
kujawskie z reguły zawierają kilka pochówków, zachodzi pytanie,
kto dostępował zaszczytu spoczywania w tak niecodziennych
budowlach? Wiemy przecież skądinąd, że zmarłych grzebano, w
zasadzie, na cmentarzyskach płaskich.
Wyposażenie
wszystkich nieboszczyków było skromne, sądzić można, że o
miejscu pochówku decydował powszechny szacunek, zasługujący na
wieczną pamięć potomnych. Przypuszcza się więc, że w megalitach
chowani byli członkowie starszyzny rodowej i osoby blisko z nimi
spokrewnione, cieszący się za życia dużym autorytetem. Chodziło
zapewne o takie oznaczenie miejsca spoczynku, aby można przy nim
było, w późniejszym czasie, dodatkowo praktykować inne obrzędy i
rytuały.
Na
podstawie badań dowiemy się, że pierwszą czynnością podejmowaną
przez wspólnotę był pochówek zmarłego w płytkiej jamie grobowej
otoczonej kamieniami. Zwłoki układano w pozycji wyprostowanej, na
wznak, z głową skierowaną w kierunku czoła grobowca. Następnie,
obok grobu, bardzo często stawiano budynek drewniany, spełniający,
jakbyśmy dziś powiedzieli, rolę "kapliczki". Fragmenty
takich konstrukcji odkryto np. w grobowcach w Gaju i w Obałkach.
Niekiedy budowano dość duże domy o powierzchni do kilkudziesięciu
metrów kwadratowych, w których odbywały się stypy i składane
były ofiary. Nie wiadomo, ile czasu upływało do chwili wznoszenia
nasypu, niektóre dane wskazują, że mogło minąć nawet
kilkadziesiąt lat. W każdym razie należy przypuszczać, iż praca
nad usypaniem grobowca wchodziła w zakres rytuału pogrzebowego. Po
jej zakończeniu organizowano bowiem uczty obrzędowe, o czym
świadczą pokłady tłustej ziemi z popiołem, węglem drzewnym i
fragmentami obgryzionych i połupanych kości ludzkich i zwierzęcych.
Kanibalizm służył chyba, według ówczesnych wierzeń, wzmocnieniu
siły rodu. Grób osoby, dla której wznoszono nasyp mogilny,
znajdował się zawsze w jego części centralnej, kilka metrów od
kamiennej obstawy z czoła grobowca. W niewielkim oddaleniu ulokowane
były następne groby, wkopywane w czasie późniejszym. Dla
ułatwienia komunikowania się duszy zmarłego ze światem
zewnętrznym, często nie stawiano środkowego kamienia w partii
czołowej grobowca. W tych właśnie miejscach, podczas wykopalisk,
archeolodzy natrafiali na ślady budowli kultowych. Sporo pracy
kosztowało starożytnych „Słowian” wzniesienie grobowca,
możliwe, że wykorzystywano siłę pociągową zwierząt. Budowla
jest bardzo trwała przetrwała tysiące lat. Obiekty kujawskie stały
się świadectwem fascynujących dokonań cywilizacji z epoki
kamiennej na naszych ziemiach i rzucają światło na dotychczasową
wiedzę o powstaniu państwa Polskiego. Jeśli przyjąć słuszność
hipotezy popieranej przez sporą część historyków i badaczy to
mamy dzieje starsze niż Chiny i Egipt.
Źródła:
Lewandowska
B., Dorcz K., Myrta A., Piramidy Kujawskie, Izbica Kujawska, 2005
(folder)
Dorcz K., Hederych J., Polskie piramidy: Wietrzychowice, Gaj, Sarnowo, 1993 http://www.izbica-kujawska.com/turystyka/grobowce.php http://www.aktywnawies.pl/piramidy-grobowce-megalityczne,at24,l1.html fot. z dodanych linków
Dorcz K., Hederych J., Polskie piramidy: Wietrzychowice, Gaj, Sarnowo, 1993 http://www.izbica-kujawska.com/turystyka/grobowce.php http://www.aktywnawies.pl/piramidy-grobowce-megalityczne,at24,l1.html fot. z dodanych linków
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz