Oskar
Kolberg (ur. 22 lutego 1814 w Przysusze - zm. 3 czerwca 1890 w
Krakowie), Etnograf,
folklorysta, kompozytor – uznawany powszechnie za twórcę
źródłowych podstaw współczesnych nauk o kulturze: etnografii i
etnologii, folklorystyki, etnomuzykologii, językoznawstwa.
Urodził się dnia 22 lutego 1814 roku w Przysusze (w dawnym
powiecie opoczyńskim). Pochodził z rodziny cudzoziemskiej. Jego
ojciec Juliusz Kolberg (1776-1831), urodzony w Meklemburgi, był
kartografem, geodetą, metrologiem, profesorem Uniwersytetu
Warszawskiego. Matka pochodziła ze spolonizowanej rodziny emigrantów
z Francji. W latach 1810-1817 Kolbergowie mieszkali w Przysusze,
gdzie Juliusz pracował jako zarządca zakładów hutniczych w
dobrach należących do Ignacego Dembińskiego.
Lata
młodzieńcze i okres nauki spędził w Warszawie. Rodzina zapewniła
Oskarowi i jego braciom, Wilhelmowi (1807-1877, inżynier budownictwa
wodnego i lądowego, kartograf) i Antoniemu (1815-1882, artysta
malarz), wszechstronny rozwój. Sprzyjały temu zamiłowania naukowe
i literackie ojca, uzdolnienia muzyczne matki, kontakty z warszawskim
środowiskiem artystycznym i naukowym, przyjaźń z rodzinami
profesorów Uniwersytetu oraz przebywanie w gronie kolegów, uczniów
Liceum Warszawskiego i pensjonariuszy domu Mikołaja Chopina.
W latach 1823-1830 uczył się w Liceum Warszawskim oraz
doskonalił talent muzyczny. Pobierał lekcje gry na fortepianie i
kompozycji u Głogowskiego (1824), Franciszka Vettera (1825),
Józefa Elsnera (1830), następnie u Ignacego F. Dobrzyńskiego
(1832-1834). Szczególny wpływ na zainteresowania muzyczne Oskara
Kolberga wywarła młodzieńcza znajomość z Fryderykiem Chopinem.
Oskar był świadkiem początków kariery muzycznej – wykonawczej i
kompozytorskiej Fryderyka i do końca życia pozostał zafascynowany
jego twórczością.
Zamknięcie
Liceum Warszawskiego po upadku powstania listopadowego przerwało
edukację szkolną Oskara Kolberga. W 1830 roku przyjął posadę
księgowego w banku Samuela Fraenkla i kontynuował studia muzyczne.
Lata 1835-1836 spędził w Berlinie, gdzie uczęszczał do Akademii
Handlowej i równocześnie studiował kompozycję i teorię
muzyki u Christiana F. Girschnera i Karla F. Rungenhagena.
Do kraju wrócił w 1836 roku, Józef Elsner wysoko ocenił
przygotowanie pianistyczne i kompozytorskie Kolberga, zaliczając go
do „znakomitszych artystów miasta Warszawy”. Kolberg przyjął
pracę nauczyciela muzyki w domach prywatnych. Zbliżył się do
warszawskiego środowiska artystycznego literatów i malarzy z
kręgu romantycznych entuzjastów ludowości. Rozpoczął twórczość
kompozytorską i koncertową oraz podjął zajęcie krytyka
muzycznego.
W
1839 roku odbył pierwszą wyprawę badawczą na Mazowsze i rozpoczął
prace nad dokumentacją folkloru muzycznego. Za namową Ignacego
Feliksa Dobrzyńskiego i Kazimierza Wójcickiego postanowił
uzupełnić wcześniej wydane zbiory pieśni ludowych o zapis
melodii. Miał do tego szczególne predyspozycje: wykształcenie
kompozytorskie i pianistyczne oraz znakomity słuch muzyczny
gwarantujący dokładność i wiarygodność notacji. Oskar
Kolberg od wczesnych lat życia związany był z muzyką
mazowieckiej wsi. Posiadał wrażliwość na piękno folkloru, we
wspomnieniach z lat najmłodszych zachował pieśni ludowe,
zasłyszane od opiekunki, chłopki Zuźki Wawrzek. Pozostając pod
urokiem muzyki Fryderyka Chopina, w pieśniach i melodiach ludowych
szukał inspiracji dla własnej twórczości kompozytorskiej.
Zbierając pieśni szczególną wagę przykładał do wierności zapisu melodii.
Natomiast w ich publikacjach stanowiących repertuar dla muzykowania
domowego zamieszczał opracowany przez siebie akompaniament
fortepianowy. Kolberg z czasem uznał sens dokumentacji folkloru
wyłącznie w autentycznej formie, zmienił koncepcję wydawania
pieśni ludowych, z pozycji kompozytora przeszedł na pozycję
muzyka-folklorysty i etnografa. Wyrazem tego była publikacja Pieśni
ludu polskiego wydana
w 1857 r., jako zbiór ballad i melodii tanecznych z przyśpiewkami w
wariantach z różnych regionów Polski.
W
1845 r., aby ustabilizować swą sytuację materialną, przyjął
pracę księgowego w Zarządzie Drogi Żelaznej
Warszawsko-Wiedeńskiej, a w latach 1857-61 w Zarządzie
Dyrekcji Dróg i Mostów. Praca ta pozwalała na gromadzenie środków
finansowych na działalność edytorską, badania terenowe i podróże.
W ciągu dwudziestu lat badaniami etnograficznymi objął:
Kutnowskie, Kurpie, Krakowskie, Podgórze Beskidzkie Podhale, Śląsk,
Kaliskie, Płockie, Radomskie, Kieleckie, Lubelskie, Sandomierskie,
Ziemię Dobrzyńską, Łomżyńskie, Chełmskie i Podole.
W badaniach etnograficznych Kolberga muzyka ludowa
stanowiła główny przedmiot. W latach 1836 – 1865 dzielił czas
na realizację zainteresowań folklorem i na własną twórczość
kompozytorską. Jego spuścizna muzyczna obejmuje utwory inspirowane
motywami ludowymi, pieśni na głos, kompozycje fortepianowe i
kompozycje sceniczne. Twórczość pieśniarska O. Kolberga (w
liczbie 26 zachowanych pieśni na głos i fortepian), inspirowana
była autentyczną muzyką ludową mazowieckiej wsi. Kolberg sięgał
po teksty popularnych wówczas poetów: Seweryny
Duchińskiej-Pruszakowej, Teofila Lenartowicz, Józefa B. Zaleskiego,
Stefana Witwickiego i in. Kompozycje fortepianowe również
pozostawały pod wpływem melodii wiejskich śpiewaków i grajków,
które notował ze słuchu podczas etnograficznych wędrówek.
Komponował przede wszystkim utwory taneczne: polonezy, mazury i
mazurki, walce, polki, obertasy, kujawiaki, kontredanse. Najbardziej
znaną kompozycją O. Kolberga jest opera sielska Król
pasterzy do
libretta T. Lenartowicza (po raz pierwszy wystawiona w 1853 roku w
salonie muzycznym Faustyna Żylińskiego, a w 1859 roku w warszawskim
Teatrze Wielkim). Kompozycje Oskara Kolberga to utwory typowe dla
epoki romantyzmu, z wyraźnymi cechami stylu salonowego i osadzone w
klimacie muzyki narodowej, przeznaczone dla szerokiego kręgu
wykonawców,.
Przyczyną zaniechania twórczości muzycznej było zaangażowanie
Kolberga w działalność naukową i edytorską w dziedzinie
etnografii i folklorystyki.
W
1861 r. zrezygnował ze stałej posady i postanowił utrzymywać się
z honorariów za recenzje w czasopismach, rozprawy i artykuły
naukowe z dziedziny teorii i dziejów sztuki zamieszczane min. w
Encyklopedii
Powszechnej Samuela
Orgelbranda. W 1857 roku został redaktorem działu muzycznego tego
wydawnictwa. Opracował znakomitą część haseł muzycznych,
artykuły z zakresu teorii i historii muzyki oraz biografie polskich
i obcych kompozytorów i wykonawców. Opracowania haseł
encyklopedycznych oraz recenzje i artykuły na temat muzyki
publikowane w renomowanych czasopismach (np. „Ruch Muzyczny”,
„Biblioteka Warszawska”, „Tygodnik Ilustrowany”, „Kłosy”),
zapewniały mu trwałe miejsce w dziejach polskiej kultury, jednak
osiągnięcia Kolberga na polu etnografii i folklorystyki,
jeszcze bardziej wybitne, przesłoniły te dokonania.
Głównym
celem Kolberga stało się wówczas zebranie materiałów dotyczących
wszystkich dziedzin kultury ludowej na terenie przedrozbiorowej
Rzeczypospolitej i stworzenie podstaw dla nowej gałęzi nauki -
etnografii. Program naukowo-badawczy realizował w postaci serii
wydawniczej Lud,
jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy,
gusła, zabawy, pieśni, muzyka i tańce. Każdemu
regionowi miała być poświęcona osobna monografia. Pierwszą
opublikowaną według nowych założeń było
Sandomierskie
(1865).
W
1871 roku opuścił Warszawę. Od Krakowskiego Towarzystwa Naukowego
otrzymał subwencję na wydanie monografii okolic Krakowa. Zaproszony
przez przyjaciela Józefa Konopkę (ziemianina, działacza
społecznego, zbieracza i wydawcy pieśni), na okres 13 lat
zamieszkał w Modlnicy, w majątku jego siostry Antoniny Konopczanki
i brata Juliana. W Krakowie pozyskał gorliwych współpracowników,
nawiązał liczne kontakty ze środowiskiem naukowym i literackim.
W
latach 1871-1875 opublikował cztery tomy Krakowskiego
- monografię
etnograficzną modelową dla następnych regionów.
W
1872 r. został członkiem korespondentem krakowskiej Akademii
Umiejętności, w 1874 r. przewodniczącym sekcji etnograficznej
Komisji Antropologicznej i współredaktorem rocznika „Zbiór
Wiadomości do Antropologii Krajowej”. Pobyt Kolberga w Modlnicy
sprzyjał pracom etnograficznym. Badaniami objął wszystkie regiony
leżące w zaborze austriackim, podróżował po Wielkopolsce,
Pomorzu i Mazurach. Pracował w bibliotekach, archiwach i Akademii,
przygotowywał publikacje. Systematycznie publikował kolejne tomy
Ludu:
w latach 1875-1882 siedem tomów W.
Ks. Poznańskiego.
W 1878 roku wyjechał do Paryża na wystawę światową, na której
zaprezentował w pawilonie austriackim swoje wydawnictwa i kolekcję
ikonograficzną polskich strojów ludowych, za którą otrzymał
złoty medal. W 1880 objął patronat naukowy nad pierwszą wystawą
etnograficzną zorganizowaną w Kołomyi przez Towarzystwo
Tatrzańskie. Zebrany wówczas materiał etnograficzny opublikował w
tomach Pokucie
(1881-1888).
W latach 1883-1890 wydawał kolejne tomy Ludu:
Lubelskie,
Kieleckie, Radomskie, Łęczyckie, Kaliskie.
W 1883 roku uzyskał subwencję Kasy Pomocy Naukowej im. J.
Mianowskiego na druk monografii Mazowsze
w
serii Obrazy
etnograficzne,
w latach 1885-1890 ukazało , się pięć tomów, reszta pozostała w
rękopisach.
Od 1884 r. przebywał i mieszkał w Krakowie. Zajmował się głównie działalnością
edytorską. W 1889 r. przyjaciele Kolberga zorganizowali jubileusz
pięćdziesięciolecia jego pracy badawczej. Otrzymał wówczas wyrazy
uznania od towarzystw naukowych, instytucji oświatowych oraz osób
prywatnych ze wszystkich trzech zaborów i z zagranicy.
Uroczystość uświetnił koncert muzyki polskich kompozytorów i
pieśni ludowych.
Zmarł dnia 3 czerwca 1890 roku w Krakowie. Ostatnie miesiące
życia spędził w domu swego przyjaciela Izydora Kopernickiego,
lekarza i antropologa, badacza kultury ludowej, którego uczynił
wykonawcą testamentu i opiekunem spuścizny naukowej.
Źródła:
-
Bielawski L., Dadak-Kozicka K., Lesień-Płachecka K. (red.): Oskar Kolberg. Prekursor antropologii kultury, Warszawa: Instytut Sztuki PAN 1995.
-
Górski R.: Oskar Kolberg. Zarys życia i działalności, Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza 1974.
-
Kośka M.: Oskar Kolberg, Warszawa: Wydawnictwo DiG 2000.
-
Lam S.Oskar Kolberg. Żywot i praca. Lwów: Macierz Polska 1914.
-
Prokopka M. (red.): Oskary Kolberga, Łomża: Mazowieckie Towarzystwo Kultury 1997.
-
http://www.archiwum-nauki.krakow.pl/pl/wydawnictwa/w-sluzbie-nauki.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz