czwartek, 16 czerwca 2022

Oczepiny kujawskie. Co śpiewano podczas weseli nad Gopłem?



Na Kujawach wianek pannie młodej zdejmują albo teściowa, starsze ciotki lub druhny. 

Pannę młodą, siedzącą na swym krześle obok męża, otaczają wspomniane osoby, odpinają wianuszek z welonem łącznie i rzucają w grono druhenek.

Która uchwyci wianuszek, ta pierwsza wyjdzie za mąż po pannie młodej. W tym czasie śpiewało się:

       Zostań z Bogiem panna młoda

Już ci wianek z głowy spada

Już ci druhny odstępują

Za wianuszek ci dziękują


Panna młoda

I wam także druhny moje

Życzę ja wam szczęście swoje

Żeby wam się powodziło

Jak mnie przedtem panna było

A ty wianuszku ty martowy

A spadasz mi dzisiaj z głowy

Com,go lewa raczka wila

Gdyzem jeszcze panną była


Do pana mlodego

Chcialo ci sie mlodej zony

Teraz ja masz to ja szanuj

przeskocz przez stol i pocaluj.


Wykicala z pod kominka zabka

Zrobila sie z panny mlodej matka.

Przypatrzcie sie wszyscy ludzie

W czym Maryli ladnie bedzie

Czy z wianeczku,czy w kwiatuszku

Czy z Tadzieczkiem na lozeczku.

Drobne liscie na kapuscie

Nie dam corki organiscie

Organista zapisuje ile razy pocaluje

Idzie burza od wiatraka 

Niech wezma ja Kujawiaka.

Bo Kujawiak kszywy w pysku 

Jak siekiera w toporzysku.

Czemu druchny nie spiewota

Czy olszowe pyski mota

Czy olszowe, czy debowe

Czy tez druchny honorowe

A skadzes sie wyrwala

Z ta piosenka nogle

Pewnie z za kominka

Okopcony dioble.

Albo:

Pokulne ja swoj wianeczek

Po stole,po stole

Upadnie on mojemu bratu na lonie

Nie przyjme ja wianka twego

ni  ciebie.

Pokulne ja moj wianuszek

Po stole,po stole

Upadnie on siostrze na lonie

Nie przyjme ja tewgo wianka ni ciebie

Pokulne ja swoj wianuszek po stole,po stole

Upadnie on memu ojcu na lonie

Nie przyjme ja twego wianka ni ciebie.

Pokulne ja moj wianeczek

Upadnie on matce na lonie 

Nie przyjme ja twego wianka ni ciebie

Pokulne ja swoj wianek po stole,po stole

Upadnie on memu Tadziowi na lonie

Przyjme ja twoj wianek i ciebie


Po zdjęciu wianka pannie młodej przypina się kwiat. Na głowę nie kładzie się już ”czepka” jak to dawniej bywało. Piosenki i muzyka dalej ma wzięcie.

Często słyszało się:

A wy baby, stare wily

A costa wy narobily

Tak lataly,tak szachraly

Az jej wianek obebraly

Wlozyliji to kopczysko

Ze ma kochac to chlopczysko.

Wlozyli ji na leb sito

Co przesiewa groch i zyto.

Gospodyni tego domu

Dalas corke nie wiesz komu

Dalas corke takiej gapie

Co sie ciagle po lbie drapie.


Słyszy się i inne fragmenty dawnych piosenek,  prawie zapomnianych np:

Gdy jechałem przez Chelmiczki naszczala mi w rekawiczki /jego panna/

A jo jom pionscia w oko ina nie szczyj tak szeroko.

Jedna baba drugiej babie,

Wsadzila w dupe grabie..

Tak lotaly, tak szarpaly

Az te dupe rozerwaly.


Pod koniec śpiewek oczepinowych spiewało się :

Jidzcie druzniczki lozko slac /2 razy

Bo pannie mlodej chce sie spac.

Druzniczki lozko uslaly /2 razy

Po panne mloda poslaly

A ona stoi za dzwiami /2 razy

Z zaplakanymi oczami,~ inne piosenki


Nie raz sie slyszy:

Sliczne gozdziki,piekne tulipany

gdzie zes ach gdzie zes, moj Stasiu kochany

Czyscie go wzieli zeglarze za morza

Ze sie me serce utulic nie moze,

Czy tez wpadl w niemoc,

Czy tez biede znosi,

Czy tez zapomnial

O swej lubej Zosi:

Uczta weselna trwała do rana. Rano goście się rozjeżdżają żegnani orkiestrą. Dawniej wesela trwały kilka dni.

Autor: Tadeusz Piszczek zawód nauczyciel, członek Polskiego Towarzystwa Archeologicznego i Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego w Poznaniu.

fot. Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz